Dry needling

Wat is dry needling?

Bij deze behandelmethode worden uw spieren door middel van een speciale techniek aangeprikt en getriggerd, zodat ze als het ware 'terugspringen' en weer ontspannen. Deze techniek is zeer effectief wanneer u last heeft van acute of langdurige spierklachten of zogenoemde triggerpoints. Triggerpoints, ofwel spierknopen, zijn lokale en kleine verhardingen in een spier(en) die zorgen voor uitstralende pijn. Deze spierknopen ontstaan vaak door een verkeerde houding, overbelasting, stressklachten, trauma of door het maken van een verkeerde beweging. Dry needling is een vrijwel pijnloze en zeer effectieve behandelmethode bij uiteenlopende klachten en aandoeningen zoals:
nekklachten
schouderklachten
heupklachten
tenniselleboog
hoofdpijn

Wanneer dry needling?

Soms is een regulier behandelplan niet voldoende om u van uw blessures en pijn af te helpen. In dat geval kan shockwave een oplossing bieden om u van uw klachten af te helpen. Binnen onze praktijken in Breda en Roosendaal zetten onze fysiotherapeuten shockwave therapie in als onderdeel van de behandeling van hardnekkige blessures die doorgaans veel pijn veroorzaken.

Wanneer de fysiotherapeut een extra hulpmiddel nodig heeft om een betere diagnose te stellen kan ervoor gekozen worden om gebruik te maken van echografie. Echografie werkt op basis van geluidsgolven- en trillingen die door een kop met gel over uw lichaam bewogen wordt. Hierdoor kan de fysiotherapeut als het ware een kijkje aan de binnenkant nemen. Deze beelden worden op een scherm, in zwart-wit, in beeld gebracht.

Hoe werkt het?

Wanneer u online een afspraak heeft gemaakt bij een van onze praktijken in Breda of Roosendaal vindt er eerst een intake plaats met een van onze fysiotherapeuten. Tijdens deze afspraak probeert de fysiotherapeut te achterhalen wat uw klachten, leefstijl, achtergrond en dagelijkse activiteiten zijn. Aanvullend daarop kan de fysiotherapeut ook een aantal tests bij u uitvoeren om uw lichamelijke functies te beoordelen. Dit noemen we ook wel de anamnese.

Nadat de anamnese is opgesteld maakt de fysiotherapeut een persoonlijk behandelplan dat past bij uw klachten, zoals een of meerdere dry needling behandelingen. Wanneer de fysiotherapeut ervoor kiest om deze behandelmethode in te zetten, kan dit in veel gevallen direct tijdens uw eerste afspraak. Indien er meer behandelingen nodig zijn om van uw klachten af te komen, zal de fysiotherapeut dit met u bespreken. Na behandeling kunt u spierpijn of een ‘zwaar gevoel’ in de spieren ervaren. Dit gevoel gaat na enkele dagen vanzelf weer over. Na uw afspraak kunt u uw dagelijkse activiteiten gewoon voortzetten.

Wordt dry needling vergoed?

Promotus fysiotherapie heeft contracten en afspraken met bijna alle zorgverzekeraars in Nederland. In vrijwel alle gevallen wordt uw dry needling volledig vergoed vanuit uw (aanvullende) zorgverzekering. Heeft u last van acute of chronische spierklachten? Maak dan eenvoudig en snel online een afspraak bij Promotus fysiotherapie in Roosendaal of Breda.