Rugklachten

Wist u dat vier op de vijf Nederlanders weleens last heeft van rugklachten? Rugklachten uiten zich in zeurende, acute of stekende pijn, pijn die uitstraalt naar de billen, dijen of benen en stijfheid in de rugspieren. Rugpijn is dan ook de meest voorkomende klacht binnen onze praktijken. Rugklachten zijn erg vervelend en kunnen een behoorlijke belemmering zijn in uw dagelijkse activiteiten. Vaak gaat rugpijn gelukkig weer vanzelf over, maar wanneer dat niet het geval is kan fysiotherapie helpen om uw rugklachten te verminderen. Zeker wanneer u last heeft van chronische rugpijn (rugpijn die langer dan 12 weken aanhoudt) is het raadzaam om een afspraak te maken met een van onze fysiotherapeuten. Bij Promotus fysiotherapie hebben wij ruime ervaring met het succesvol behandelen van rugklachten binnen onze praktijken in Roosendaal en Breda.

Hoe ontstaan rugklachten?

De meeste rugklachten ontstaan door spanning op de spieren in en rondom de rug. Naast spieren lopen er zenuwen door onze rug die onder meer in verbinding staan met onze armen en benen. Onze rug krijgt dus heel wat te verduren, want vrijwel alle bewegingen die we maken vinden plaats via de rug. In onze praktijken zien we vaak dat rugklachten terug te leiden zijn naar een van de volgende oorzaken:

• verkeerde of slechte lichaamshouding
  • overbelasting van de rug
  • langdurig zitten
  • gebrek aan beweging
  • wanneer u last heeft van stress
  • door overgewicht
  • na trauma, zoals een val of ongeluk
  • door heupklachten
  • door zwangerschap

Soorten rugpijn

Rugpijn komt voor in alle soorten en maten en bij mensen van alle leeftijden. Binnen onze praktijken behandelen wij dagelijks patiënten met rugklachten. Omdat iedere rugklacht en persoon anders is, zoeken we samen met u naar een behandeling op maat, die past bij uw klacht, leefstijl en dagelijkse activiteiten.

Lage rugpijn

Lage rugpijn, ofwel pijn in de onderrug komt vaak voor en is gelukkig vrij eenvoudig te behandelen. Lage rugpijn kan verschillende oorzaken hebben: van een verkeerde slaap- of zithouding tot gebrek aan beweging en overbelasting van de onderrug. Lage rugpijn is te herkennen aan: een zeurende of stekende pijn, stijfheid in de onderrug, pijn bij het zitten of staan en/of uitstraling naar uw billen of benen.

Hoge rugpijn

Na lage rugpijn is pijn in de bovenrug een veelgehoorde klacht bij patiënten binnen onze praktijken. Hoge rugpijn concentreert zich veelal in de bovenrug en/of tussen de schouderbladen. Pijn in de bovenrug wordt ervaren als een doffe of stekende pijn, stijfheid, pijn bij het draaien of buigen van de rug en/of uitstraling naar de nek.

Rugklachten behandelen

Voor de behandeling van uw rugklachten heeft u geen doorverwijzing van uw huisarts nodig. U kunt online een afspraak maken voor een intake met een van onze fysiotherapeuten. Tijdens uw afspraak probeert de fysiotherapeut een beter beeld te krijgen van de aard en oorzaak van uw klachten. Dit noemen we een anamnese. Nadat de fysiotherapeut de anamnese heeft uitgevoerd gaat hij of zij samen met u kijken welke behandeling het beste bij uw klachten past. De behandeling kan bestaan uit een combinatie van fysiotherapie, massages, dry needling en thuisoefeningen.

Promotus fysiotherapie heeft contracten en afspraken met bijna alle zorgverzekeraars in Nederland. In vrijwel alle gevallen wordt de behandeling van uw rugklachten volledig vergoed vanuit uw (aanvullende) zorgverzekering. Heeft u last van rugpijn en wilt u snel van uw klachten af? Maak dan eenvoudig en snel online een afspraak bij Promotus fysiotherapie in Roosendaal of Breda.