Heupklachten

Bij Promotus fysiotherapie zien we regelmatig patiënten met chronische of acute heupklachten. Heuppijn centreert zich vaak in en rondom uw heupen, maar kan ook uitstralen naar de rug, bovenbenen, knieën en zelfs uw billen. Heupklachten komen meestal voor bij senioren. Echter kan pijn in uw heup ook plots ontstaan door een val of blessure of door een beknelde zenuw in uw rug. Ook zien we heupklachten bij patiënten die aan actieve sportbeoefening doen. Heupklachten kunnen dus bij patiënten van iedere leeftijd ontstaan en een behoorlijke belemmering vormen in uw dagelijkse activiteiten.

Hoe ontstaan heupklachten?

De meeste heupklachten hebben een duidelijk aanwijsbare oorzaak en zijn veelal goed te behandelen. Ook zijn er patiënten die meer risico lopen op het krijgen van heupklachten. Dit zijn met name mensen die een beroep uitoefenen waarbij men veel moet staan, zoals kappers of mensen die in de zorg of horeca werken. Daarnaast behandelen wij patiënten binnen onze praktijken die klachten hebben die terug te leiden zijn naar andere, duidelijk aanwijsbare oorzaken, zoals:

• slijmbeursontsteking
  • door overgewicht
  • blessure
  • bekken- of heupinstabiliteit
  • door sportbeoefening
  • na een heupoperatie
  • verkeerde beweging
  • langdurig zitten of autorijden
  • problemen in de bilspier(en)
  • door rugklachten
  • afwijkende heupstand
  • door zwangerschap
  • beknelde zenuw(en)
  • door knieklachten

Waarom fysiotherapie bij heupklachten?

Heupklachten zijn er verschillende vormen. Juist omdat iedere klacht en patiënt anders is, is de juiste behandeling cruciaal voor het herstel en de preventie van heupklachten. Wanneer uw heupklachten bijvoorbeeld zijn ontstaan door een verkeerde beweging, vergt dit een andere behandeling dan wanneer u last heeft van slijtage. In alle gevallen raden wij u aan om zo snel mogelijk een afspraak te maken met de fysiotherapeut, zodat u op een verantwoorde en veilige manier van uw klachten af kunt komen. Ook wanneer u herstellende bent van een heupoperatie, meer wilt gaan bewegen of hulp nodig heeft bij het ontwikkelen van een gezonde leefstijl kunnen onze fysiotherapeuten u hierin ondersteunen en begeleiden.

Pijn in uw heup behandelen

Fysiotherapie is een zeer effectieve manier om pijn aan uw heup te behandelen. Al onze behandelingen zijn erop gericht om eventuele toekomstige klachten te voorkomen. Dit doen we door samen te kijken naar het ontstaan van uw klachten. Zo kan de fysiotherapeut een persoonlijk beweegschema voor u opstellen of u helpen met tips. Voor de behandeling van uw heupklachten heeft u geen doorverwijzing van uw huisarts nodig. U kunt eenvoudig online een afspraak maken met een van onze fysiotherapeuten.

Tijdens uw intake probeert de fysiotherapeut te achterhalen wat de aard en oorzaak van uw pijn is. Dit noemen we ook wel de anamnese. Wanneer de anamnese onvoldoende duidelijkheid biedt kan de fysiotherapeut ook aanvullend (lichamelijk) onderzoek doen of een echo maken. Door het maken van een echografie worden onderliggende spieren, pezen en zenuwen beter zichtbaar. Hierdoor is de oorzaak van uw klachten soms wat makkelijker te achterhalen. Nadat de fysiotherapeut de anamnese heeft uitgevoerd gaat hij of zij samen met u kijken naar welke behandeling het beste bij uw klachten past. De behandeling kan bestaan uit een combinatie van fysiotherapie, manuele therapie, personal training en een persoonlijk beweegplan met oefeningen voor thuis.

Promotus fysiotherapie heeft contracten en afspraken met bijna alle zorgverzekeraars in Nederland. In vrijwel alle gevallen wordt de behandeling van uw heupklachten volledig vergoed vanuit uw (aanvullende) zorgverzekering. Heeft u last van acute of chronische pijn aan uw heup en wilt u snel van uw klachten af? Maak dan eenvoudig en snel online een afspraak bij Promotus fysiotherapie in Roosendaal of Breda.