Medical taping

Wellicht heeft u weleens iemand in de sportschool gezien met een vrolijk gekleurd stukje tape op de armen, benen of enkels. Medical taping is een vorm van taping waarbij gebruik wordt gemaakt van een huidvriendelijke, gekleurde tape. Deze tape, ook wel kinesiotape genoemd, ondersteunt het natuurlijke herstelproces van het lichaam zonder daarbij de bewegingsvrijheid te beperken. Op deze pagina leggen we u graag uit wat medical taping precies inhoudt en wanneer de fysiotherapeut deze behandelmethode toepast.

Wat is medical taping?

Medical taping is een behandelmethode binnen de fysiotherapie om de spieren en gewrichten te ondersteunen en zo de genezing te bevorderen. Binnen onze praktijken zetten wij taping in in het geval van blessures, chronische klachten, bij ontstekingen en/of overbelasting. Onze spieren, pezen en gewrichten zijn constant in beweging en spelen een belangrijke rol in de bloedcirculatie. Als de spieren niet goed functioneren kunnen uw herstel en bewegingsvrijheid daardoor beperkt worden. Binnen onze fysiotherapie praktijken in Roosendaal en Breda maken onze fysiotherapeuten veelvuldig gebruik van medical taping. Taping is een pijnloze en zeer effectieve behandelmethode bij uiteenlopende klachten en aandoeningen zoals:
migraine
nekklachten
hoofdpijn
(enkel) instabiliteit
zweepslag
sportblessures
slijmbeursontsteking
verzwikkingen
verstuikingen
longaandoeningen
houdingscorrecties

Wanneer medical taping?

Medical taping kan ingezet worden bij tal van klachten en patiënten van allerlei leeftijden. Vooral bij patiënten die er een zeer actieve leefstijl op nahouden is medical taping een effectieve behandelmethode, maar ook in het geval van blessures wordt taping ingezet. Door het aanbrengen van de tape worden de spieren gefixeerd en geactiveerd, zonder dat u uw bewegingsvrijheid verliest. Ook zorgt de tape voor een drukvermindering en onmiddellijke pijnverlichting.

Hoe werkt het?

Wanneer u online een afspraak heeft gemaakt bij een van onze praktijken in Breda of Roosendaal vindt er eerst een intake plaats met een van onze fysiotherapeuten. Tijdens deze afspraak probeert de fysiotherapeut te achterhalen wat uw klachten, leefstijl, achtergrond en dagelijkse activiteiten zijn. Aanvullend daarop kan de fysiotherapeut ook een aantal tests bij u uitvoeren om uw lichamelijke functies te beoordelen. Dit noemen we ook wel de anamnese.

Nadat de anamnese is opgesteld maakt de fysiotherapeut een persoonlijk behandelplan dat past bij uw klachten. Uw persoonlijke behandelplan omvat type en aantal behandelingen om u zo snel mogelijk van uw klachten af te helpen, zoals het opstellen van een persoonlijk oefenprogramma.

Als de fysiotherapeut voor taping als onderdeel van uw behandelprogramma kiest zal de tape direct bij u aangebracht worden. Afhankelijk van de ernst van uw klachten zal u een aantal dagen later terug moeten komen om de tape opnieuw aan te brengen. De tape ademt en blijft gemiddeld gezien tussen de vijf en tien dagen zitten. In die periode kunt u uw dagelijkse activiteiten gewoon voortzetten. Hierbij kun u denken aan sporten, wandelen, fietsen, hardlopen en zelfs douchen.

Wordt medical taping vergoed?

Promotus fysiotherapie heeft contracten en afspraken met bijna alle zorgverzekeraars in Nederland. In vrijwel alle gevallen wordt uw medical taping volledig vergoed vanuit uw (aanvullende) zorgverzekering. Heeft u last van acute of chronische klachten? Maak dan eenvoudig en snel online een afspraak bij Promotus fysiotherapie in Roosendaal of Breda.